Ekskursiot

Matkakertomus Jyväskylä-Mänttä -ekskursiolta 9.-10.5.2014

ryhmakuva zumthor

Korhosen Eeva oli suunnitellut mukavan paketin Tamsafan kevätexcursiolle. Lähdimme perjantaina puolilta päivin, jotta pääsisimme lauantaina illaksi kotiin sunnuntaista äitienpäivää valmistelemaan. Bussiin olisi toki mahtunut useampikin. Ehkä kustannus oli pelotellut jäseniä, mutta jälkeenpäin voi todeta, että hinta-laatusuhde oli hyvin kohdallaan.

Eeva oli sopinut ohjelmasta poiketen bonukseksi matkan varrelle aluksi käynnin rakenteilla olevalle työmaalle, ehdolla että lähdemme ajoissa. Sarlotta Narjuksen suunnittelema Ruusupuisto, kasvatustieteellisen tiedekunnan uusi rakennus oli jo harjakorkeudessa Jyväskylän yliopiston alarinteessä ja saimme vastaavan mestarin Kari Hokkanen NCC:ltä sitä meille esittelemään. Nykyaikaisen oppimisympäristön tilojen jaon sai jo selville. Keskellä on monen kerroksen auditorioporrasaula.

Ensimmäiseen ohjelmakohteeseen pysähdyimme Jyväskylään Kuokkalan kirkkoon, jossa saimme oppaan avulla seikkaperäisen kertomuksen siivittäminä kuulla taustoja Kuokkalan keskukseksi muodostuneen kirkon ja aukion synnystä. Lassila, Hirvilammi ja Jansson on merkitty rakennuksen suunnittelijoiksi. Uusi kirkko on eheyttänyt lähiön omaksi eteläiseksi kaupunginosaksi Jyväskylää. Paanukattoinen päämassa ja tapuli torilla muodostavat keskustan torin vierelle. Sisällä hento puinen sisäkaton kaariristikko antoi erilaisen herkän tunnun ja ilmapiirin kokonaisuudelle. Suorakaiteinen pohja on jaettavissa useaan osaan niin, että pääsalin jälkeen katon madaltuessa seurakuntatilojen päätteenä on lasten ja nuorten huone. Tästä meillä oli jo ammattilehtien antama mielikuva, mutta toiminnan ja kokonaisuuden paikallinen positiivinen merkitys jäi tärkeänä mieleen.

Kävimme seuraavaksi Jyväskylän keskustan tuntumassa Toivolan Vanhassa Pihassa, 1800-luvun lopun käsityöläiskorttelissa kahvilla. Rakennuskortteli keskustan reunalla oli restauroitu ja osin entisöity. Yrittäjä oli loihtinut paikan eloon ja kylmällä keväälläkin tarjosi paikallisesti tuotettuja runsaita välipala-annoksia.

Kävelimme Lahdelma&Mahlamäen suunnitteleman Cygnaeuksenpuiston osittain jo käytössä olevan uuden asuinkorttelin läpi. Rakennusten idea oli solidit massat, joissa parvekkeet muodostivat osan kappaletta. Keskeneräisyydestä huolimatta kohteeseen muuttaneet asukkaat olivat jo ylpeitä paikasta.

Jyväskylä on onnistunut viimeaikoina kaupunkikeskustakehityksessä. Arvelimme kävellessämme, että kaupunkikehityksen johtotavan ja erityisesti valveutuneiden virkamiesammattilaisten on täytynyt merkittävästi vaikuttaa näkemäämme onnistuneeseen tulokseen. Keskustan kävelykatukorttelisto on palkittu ja kuuluisa.

Majoituimme pikaisesti kuuden maissa cityhotelliimme ja lähdimme kävelemään keskustaan pienessä tihkusateessa. Vaelsimme ensin Peter Zumthorin luoman tosi-ison korttelin äärelle ihmettelemään sen mittakaavaa. Jyväskylä on tässä uskaltanut uudistaa kaupunkikuvaansa. Kohde oli tietysti taas tuttu alan lehdistä, mutta olimme eri mieltä lopputuloksen erinomaisuudesta.

Kiersimme korttelia ja kävimme sisäpihalla. Valokuvia otettiin kuin ulkomailla. Iso kortteli on kokonaan ulkoa muurimainen. Sisäpihalla on rikottu arkkitehtuuri. Vuodenajasta ja uutuudesta johtuen emme ehkä vielä nähneet tilan toimivuutta. Sisäpihalla oli tunnelma omasta maailmasta, joka olisi voinut hyvin olla Kööpenhaminassa.

Vaellus jatkui läpi harjujen yliopiston historiallisten rakennusten luo ja kaikkien koulussa oppimiemme Aallon kohteiden kommentointiin. Lopuksi pääsimme takaisin keskustaan ja illalliselle Figaroon, jossa alkoi tarpeellinen analyyttinen keskustelu kaupunkien erilaisuudesta ja ammattimme suomalaisuudesta, merkityksestä ja tarpeellisuudesta.

Lauantaina aloitimme matkan ripeästi bussilla kohti Mänttää. Mutta ensin kuitenkin tutustuttiin Jyväskylän Kankaan alueeseen koillisosan Tourujokilaakson virtojen äärellä. Saimme oppaaksi hanketta merkittävästi vetäneen hankejohtaja arkkitehti Anne Sandelinin. Projektista on tietysti esite ja sen mukaan kohde on ”keskellä kaupunkia, kehitystä ja elämää”. Keskustaan on matkaa muutama kilometri. Näimme punatiilisen tutun tylyn mittavan teollisen rakennuskompleksin, joka oli jo käytöstä poistettu. Opastuksen jälkeen tiesimme että siitä tulee urbaani asuinalue, jonka keskukseen jää osittain vanha miljöö. Kaupunkien on laajennuttava. Tähän liittyvien olemassa olevien rakennusten hyödyntäminen on osa oikeata kaupunkikehityspolitiikkaa, ja oppaan mukaan kaupunkilaisten kanssa yhdessä toteutetusta avoimesta ideoinnista nousivat Kankaan alueen teemat. Asumisen keskiössä on uudet työpaikat ja kulttuuritoiminnot. Tampereen Finlaysonin ja Tampellan alueen kehitys on ollut selvästi nyt hyvin organisoidun projektin yksi tärkeä käytettävissä oleva aihe.

Paperiteollisuuden historia on synnyttänyt monta suomalaista kaupunkia. Mänttä on niistä tärkeimpiä. Kaupunki on tuttu, teollisuudesta virran varrelle syntynyt keskisuomen kaupunki. Mutta se uudistuu. Matkasimme ensimmäiseksi Mäntän Klubille. Saimme oppaan ja kiersimme läpi rakennuksen ja sen historian. Salit ja sviitit olivat entisöitynä kauniit ja pääosin nyt hotellihuoneina. Mukaamme liittyi lisää tamsafalaisia vauvankärryineen. Täällä söimme yhdistyksen laskuun herkulliset ja kauniisti tarjoillut lounaat.

Sitten piipahdimme Serlachiusten asuinrakennuksille. Niitä pidetään nykyään hotelli- ja pitopalvelutoiminnassa. Oli muun muassa tosi hienoa tutustua opastetusti patruunan ja patruunskan komeroviritelmiin. Maisema, ja ympäristön sukuun kuuluvien rakennukset, olivat tietysti upeat järven rannalla.

Pääkohteena meillä oli Serlachius-museon Göstan laajennus. MX SI:n architectural studion suunnitelma Parallels valittiin voittajaksi 579 työn joukosta kansainvälisessä arkkitehtikilpailussa. Voittotyön suunnitteli arkkitehtikolmikko Boris Bezan, Héctor Mendoza, Mara Partida.

Puurakenteinen rakennus oli jo vastaanotettu. Yleisölle paviljonki avattiin kesäkuussa. Suomalaisena pääsuunnittelijana on ollut Pekka Pakkanen Arkkitehtitoimisto Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy:stä.

Museon runko rakentuu yli sadasta liimapuukehästä, jotka jäävät näkyviin sekä museon sisä-, että ulkopuolelle. Jokainen kehä muodostuu viidestä erimittaisesta liimapuuosasta. Tällä kertaa me olimme ainoat vieraat, ja saimme oppaaksemme Serlachius-muedeoiden talousjohtaja Juha Roposen, joka oli tiivisti mukana rakennushankkeessa. Hän oli mukavasti ja ylpeästi paitsi perehtynyt miten arkkitehdit Suomesta ja Espanjasta yhdessä johtavat, myös itse mieltänyt kohteen tärkeäksi kulttuurikohteeksi. Siis myös insinöörille taiteelliseksi saavutukseksi. Moni lukija tulee tänä kesänä täällä käymään, mutta meille viidelletoista selvisi rakentamisen kulku ja arkkitehtien työmaa-aikainen ideointi ja vaikuttaminen. Kilpailu ja voittajatyö on lukijoille tuttu, mutta tämä opastus vei meidät uusiin ajatuksiin.

Takaisin tultiin kuten oli omaisille luvattu Keskustorille, lauantaina illan suussa. Kuskia kiitettiin kärsivällisyydestä. Hän oli tottunut reitteihin ja osallistui mielellään mukanamme useisiin kohteisiin ja keskusteluihin.

-Pekka Timola BST-Arkkitehdit Oy

excu_ohjelma

Jyväskylä-Mänttä -ekskursio 9.-10.5.2014

Haluatko päästä näkemään Serlachius-museon laajennuksen ensimmäisten joukossa? Samalla retkellä pääset tutustumaan keväiseen Jyväskylään, vierailukohteina mm. Kuokkalan kirkko ja kehittyvä Jyväskylän Kankaan alue. Perjantai-iltana tavataan jyväskyläläisiä kollegoita rennon illanvieton merkeissä.

Ekskursio alkaa perjantaina 9.5. klo 12, lähtö Keskustori/Vanha kirkko ja paluu samaan paikkaan lauantaina 10.5. n. klo 18. Majoitus Jyväskylässä hotellissa yhden tai kahden hengen huoneissa.

Alustava ohjelma:

Pe 9.5.
klo 12.00 lähtö Keskustori/Vanha kirkko
klo 14.30 tutustuminen Kuokkalan kirkkoon
klo 16.00 majoittuminen
klo 17.00 kaupunkikierros/kohdevierailuja (mm. Harjunkulman kortteli)
klo 19.00 sauna/illanvietto Keski-Suomen Safalaiset mukana

klo 15.30 Kaupunkikierros bussilla
klo 16.00 Art Hotel Honkahovi + malja keväälle
klo 18.00 Paluu Keskustori/Vanha kirkko

Excursiomaksu on n.130-160 euroa, joka sisältää kuljetukset, majoituksen 2 hengen huoneessa (lisämaksusta 1 hh), pe-illan ruokailun, aamiaisen ja opastukset.